De afgelopen paar weken waren erg druk, maar wel fantastisch gaaf! Het bericht van mijn nieuwe bedrijf en ambitieuze project vlogen het internet over en maakte wereldwijd veel positieve reacties los. Ook hier op Autoblog waren de reacties zeer leuk om te lezen. Allen bedankt voor jullie enthousiasme en betrokkenheid! Dat geeft de burger moed!
Op dit moment leef ik als in een droom. Ik dacht ruim een jaar geleden dat mijn betrekking bij Spyker al een droom was, maar dat bleek tegen te vallen… Het opzetten en de totstandkoming van mijn eigen designbureau en GTO-project zijn dit zeer zeker wel! Mijn dromen worden nu realiteit. Heerlijk!
Ik werd in enkele dagen overspoeld met aanvragen van jonge designers voor stageplaatsen en arbeidsbetrekkingen. Die beginnende designers kwamen overal vandaan: Pasadena, Londen, Parijs, Delft, Eindhoven, enz. Wat ik erg leuk vond, waren de vele reacties en mailtjes van Hollandse jongens die vertelden dat ze graag autodesigner wilden worden en mij om advies vroegen. “Hoe ben jij ontwerper geworden? Welke studie heb je gedaan? Waar en hoe leer je auto’s in perspectief tekenen?” enzovoort. Al met al kwam het er op neer: “Hoe kan ook ik een autodesigner worden?”
Mijn antwoord is: Begin nu met dromen! Als klein kind was ik (uiteraard) al gefascineerd door auto’s. Het eerste woordje na mama en papa was hoogstwaarschijnlijk ‘otoo’. Ik denk dat deze passie is aangeboren, want mijn ouders hadden helemaal niets met auto’s. Iemand schreef in een reactie iets dergelijks als: “….dat mag niet van mijn ouders, want…” Laat je daar nooit en te nimmer door van de wijs brengen!
Als je het erg graag wil en je denkt dat je er de talenten en capaciteiten voor hebt, dan moet je er absoluut voor gaan! Dat geldt overigens voor al je dromen, wensen en doelen die je voor jezelf stelt en koestert. Laat je niet van je pad afbrengen door anderen die steeds tegen je zeggen dat je het niet kan zonder dat ze zelf goed weten waar ze het over hebben.
Ontdek en ontwikkel je passies en talenten op je eigen manier en kracht. Als je wil weten of je designtalent hebt, laat je werk dan aan een designer zien. Als je denkt een goede manager te kunnen worden, praat dan met de man of vrouw die ervaring heeft op dat gebied. Wees eigenwijs, toon je lef en bepaal met veel inventiviteit je eigen richting.
Ouders zijn nogal eens overbezorgd en daardoor niet altijd even goede raadgevers. Hun taak is heel terecht om jou te beschermen voor de grote boze wereld, maar dat wil niet zeggen dat ze die grote boze wereld ook echt goed kennen. Ik denk en weet inmiddels heel zeker dat als je iets heel graag wil, dat je het dan ook kan, maar vooral dat je het minimaal een keer geprobeerd moet hebben.
Ja, de autowereld is hard en menig zakenman kan erg boos zijn tegenover een artistiek (en vaak dus ook gevoelig…) designertje. Maar waar je niet dood aan gaat, maakt je sterker, zeggen ze wel eens.
Mocht je op dit moment op het punt staan om een vakkenpakket voor HAVO of VWO te kiezen of een studie aan een universiteit of HBO met als doel ontwerper te worden, kijk dan eens op de sites van de volgende opleidingen: Industriële vormgeving TU Eindhoven, Industrieel Ontwerpen TU Delft en de HK Utrecht.
Aan de TU Delft (mijn studie) is sinds enige tijd zelfs een afstudeerrichting Automotive Design opgericht en deze wordt geleid door een stel zeer gemotiveerde docenten waarvan er enkele veel ervaring en contacten hebben in de automotive industrie. Daarvoor hoef je tegenwoordig dus echt niet meer naar het buitenland.
Ik zeg niet dat iedereen zomaar een studie kan volgen en daarna in de auto-industrie terecht kan komen, want daarvoor heb je wel een portie talent en doorzettingsvermogen nodig en soms een flink portie geluk. Slechts de besten komen er, want het aanbod van afgestudeerde designers is groter dan de vraag. Het grote voordeel van de genoemde opleidingen is dat je erg breed opgeleid wordt, waardoor je altijd wel leuk werk weet te vinden in talloze richtingen en vakgebieden.
Om nu alvast te proberen of het vak als ontwerper je leuk lijkt, raad ik je aan om je aan te melden bij www.ferrarichat.com. In de sectie ‘showroom’ heb ik een topic gestart om met iedereen die maar wil en kan een nieuwe Ferrari Dino te ontwerpen.
Iedereen mag alles toevoegen op het gebied van vormgeving, 2D, 3D, filosofie, techniek, marketing, enz. Het project loopt al een tijdje, maar het is zeker nog niet te laat om in te springen. Je moet jezelf wel even registreren om de plaatjes te kunnen bekijken.
Neem ook even goed de tijd om alle 55 (!) pagina’s door te lezen. We zitten nog steeds in de schetsfase, maar ik wil binnenkort wat concreter gaan designen met een gedegen technische basis.
Ook zou je je aan kunnen melden bij het Autovisieforum om daar in de design-sectie je tekeningen te showen en van alle forumleden feedback, tips en kritiek te ontvangen. Ik ben daar ook geregeld aanwezig en zal zo nu en dan graag al jullie geplaatste kunstwerken bekijken en beoordelen. Het doel is vooral om van elkaar te leren en jezelf een beetje in de picture te werken.
Er zijn ook websites als bijvoorbeeld www.designerspace.com waar je je werk kan showen aan de hele wereld, maar daar ontbreekt het aan nuttige feedback van andere designers in wording.
Ik weet dat er in Nederland bijzonder veel talent zit op het gebied van design en engineering, maar tot nu toe moeten de grootste talenten uitwijken naar het buitenland en dat is eigenlijk best jammer. Ik zou graag zien dat Hollands talent zich in de toekomst meer en meer weet te verenigen om er samen wat moois van te maken en Nederland op de kaart te zetten als designland.
Dus komt allen naar het Dino-project en het Autovisieforum en maak er wat moois van!
Op het moment dat jullie deze column lezen, loop ik me te verlekkeren en inspiratie op te doen in de grootste speelgoedwinkel van Europa: De Autosalon van Parijs. Ik zal dus niet in de gelegenheid zijn om me direct te mengen in de reacties, maar wat kan jullie dit schelen!
Nogmaals: Wees eigenwijs, toon je lef en bepaal met veel inventiviteit je eigen richting.
Dutch Design rules!
sacha zegt
Als je straks wereldberoemd bent dan hoop ik dat je niet vergeet dat je alles aan Autoblog te danken hebt.
;)
henkie zegt
Nee, hij heeft net zo veel aan Ferrarichat.com te danken. Denk je niet dat daar de “juiste mensen” rondhangen ? Wat denk je ook bv van het J. Glickenhaus Ferrari P4 P5 -Enzo project. Waar denk je dat het allemaal vandaan komt ? In alle bladen wereldwijd werd over een “website” gesproken. Nou, dat is um ;-)
Henkie
(lees met plezier het autoblognieuws elke dag!)
Klassiekerrally zegt
Michiel, goede column weer!
Ik heb je Dino project een beetje gevolgd. Leuk om te zien dat er verschillende zienswijzen zijn voor de Dino. Van heel klassiek tot extreem vormgegeven.
Zeker de moeite waard, al moet je inmiddels wel erg veel vrije tijd hebben om de topic van begin tot eind te lezen :)
Veel plezier in Parijs!
zapp zegt
U bent al goed bezig met pr werk zie ik ik zag de Mugello al staan op seriouswheels.com prachtig, nogmaals succes.
Bent U trouwens ook van plan om een “design school” op te richten stel dat het heel goed gaat met Uw bedrijf?
Ik zou graag bij U willen studeren/werken in de toekomst. ;)
mvagusta zegt
Hey Zapp…
Niet zo slijmen joh! :)
U met hoofdletter in een zin is alleen voor God bedoelt of een heilig persoon! Nu moet ik zeggen dat we heel trots kunnen zijn op Michiel, maar heilig is hij ook weer niet , hoor! ;)
Michiel… Weer een goede collumn. Ik ben het zeker met je eens dat er in Nederland heel erg veel talent rondloopt op design gebeid! Zoals ik al eerder had gezegd ben ik interieurarchitect en ik zou ook graag zien dat de goede ontwerpers meer in Nederland blijven!
Ben ook trots op jou dat jij gewoon in Nederland je bedrijf start en daarmee Nederland nogmaals op de kaart zet wat betreft design! Veel plezier nog in Parijs.. Zal vast wel lukken!
Powerslide zegt
Hoe concreet is het maken van het GTO project op dit moment? Heb je iemand die serieus geïnteresseerd is om de GTO te maken op basis van een 599. En ik vroeg me verder af of je de GTO oorspronkelijk hebt gebaseerd op de 575 of de 599? Het lijkt me 575 dus moet je dan nog veel hertekenen?
PS ontzettend leuk te lezen dat je veel reacties van over de hele wereld krijgt!
zapp zegt
@mvagusta, u moet toch altijd met een hoofdletter?:P
Ik wist niet dat dat niet zo was haha sorry ik wou niet overkomen als een of andere slijmbal.:)
Freak zegt
Er blijft in het verhaal echter 1 vraag onbeantwoord: welke software gebruik je?
ps veel succes met de GTO…
Klassiekerrally zegt
Volgens mij gebruikt Michiel o.a. Photoshop CS…
mvagusta zegt
Hey Zapp…
Nee, maar dat maakt niet uit, hoor! :) Het zag er wel chique uit!
Michiel… Je bent harder nodig dan je dacht! Veel vragen allemaal aan jou! :)
Rick dos zegt
@Freak
Ik vind 1 vraag veeeeelllll belangrijker!
Hoeveel verdient dat naw designertje zijn?! ;) :)
Michiel weer een hele goede column! En ook een inspirationele column! De strekking van het verhaal heeft natuurlijk ook betrekking op een ieder zo zijn dromen. Als je hier naar leeft dan zal je zien dat de meest dromen die je hebt niet bedrog hoeven te zijn. Ik kan het weten! ;)
Tom van Bergen zegt
Goed verhaal Michiel. Ik studeer zelf ook Industrial Design aan de Technische Universiteit Eindhoven en hoop vroeg of laat ook bij een automotive gerelateerd bedrijf aan de slag te kunnen. Echter wil ik mezelf niet puur op vormgeving storten, maar meer richten op functionele aspecten en het ontwikkelen van innovatieve nieuwe producten voor de autoindustrie.
JH zegt
Ik kan alleen maar zeggen (en ik spreek uit ervaring) dat als je in de automotive wereld als designer wil werken een vervolgstudie (RCA in Londen, Pforzheim) aan te raden is (ik heb ook automotive design in Delft gedaan). Het is echter mogelijk direct na een studie in NL (als je talent hebt maakt het niet uit) maar als je zo’n “bekende” studie hebt gedaan is het makkelijker binnen komen, want het wereldje draait veel op ons-kent-ons
LPH zegt
@Michiel: dat autovisieforum, ik heb mij een paar dagen geleden geregistreerd en heb het hele forum doorgelezen, maar toen ik vandaag een reactie wou plaatsen merkte ik plots dat dat niet ging om dat mijn account uitgeschakeld is?
Bart zegt
Beide links in het artikel die verwijzen naar de universitaire design opleidingen in Delft en Eindhoven zijn verwisseld; de één linkt naar de ander en de ander naar de één. Vat je em nog?? :p
Denk zeg het even…
koen zegt
mijn vader is automonteur en dat wil ik ook graag worden mar door mijn berperkingen (zit in een rolstoel) kan ik dat waarschijnlijk niet maar autontwerper enzo kan ik wel doen dus ik ga misschien ook dioe kant op lijkt me tenknste wel cool
cri zegt
:))))
J. zegt
Hehe wist nooit dat je bij Spyker aan de gang was gegaan, maar nu ik de achterkant van de D12 zo s vergelijk met die GTO zie ik de overeenkomsten wel :)
Ons IT programmeurs zouden zeggen, das een sterk staaltje copy paste werk makker! :)
JANUS zegt
Michiel, ik ben nog relatief nieuw op autoblog maar ben zwaar onder de indruk van je GTO en van je columns.
VOORAL DOORGAAN !!
JustFendi zegt
dag mensen gaat het hier toevallig over michiel van den brink en zijn Vandenbrink B.V of is dat iemand anders?
Waar kan ik die gto bewonderen??
tnx
JANUS zegt
@JustFendi
http://www.vandenbrinkdesign.com/
Kevski-Style zegt
Het is jammer dat het over ferrari’s gaat. Ik ben meer een Porsche man. Toch lijkt het me wel leuk om het chassis te ontwerpen. Dat doe ik op dit moment ook al met mijn eigen auto. Daarvoor ontwerp ik ook van alles op technisch gebied. Voor mij is het puur een hobby. Niet dat dat me minder serieus maakt, want alles wordt getest op het circuit. Maarreh het design is wel erg mooi. Als je nog eens hulp nodig zou hebben met het technische gedeelte weet ik misschien nog wel een aantal leuke dingen….
Stefan zegt
ongelovelijk!! Dan bedoel ik het niveau op die ferrarichat, het is gewoon super dat iedereen bloedserieus is en ook echt meedoet aan het idee ed!
dekster zegt
ik hoop dat het je lukt michiel ;-)
RenesisHP zegt
Het is jammer dat ik momenteel een arbeider ben en het even niet uitkomt om die studie te volgen. Als ik eenmaal mijn schetsen van papier op de pc heb,stuur ik ze wel op. Voor de rest. Michiel,ga zo door en maak die dromen allemaal waar. Leuk om te zien dat het allemaal mogelijk is.
Michiel_vd_Brink zegt
Hallo allemaal.
Ben weer terug van de show van Parijs.
Wat een gave show was dat zeg!
Ik hoop daar ooit nog eens met een auto van mezelf te staan.
Erg leuk om weer jullie enthousiasme in de reacties te lezen.
Ik zal jullie vragen in chronologische volgorde beantwoorden.
@Sacha: Nee hoor! ;)
Net als dat ik andere partijen ook niet zal vergeten waaronder vooral ook James Glickenhaus en Ferrarichat.com.
@zapp: u hoeft geen u te zeggen hoor. ;)
Ik ben gewoon Michiel.
Een designschool oprichten zie ik mezelf niet doen.
Er zijn al minstens vier goede opleidingen voor design in Nederland.
Het lijkt me overigens wel leuk om werkzaamheden voor een opleiding te verrichten in de vorm van gastcolleges en projecten.
@Powerslide: Er gaat van de GTO minstens één model komen waar ook al een klant voor is.
De oorspronkelijke basis was de 599.
Daar gaat nog steeds mijn voorkeur naar uit, maar de 575 wordt ook onderzocht.
@ Freak: de presentatietekeningen zijn gemaakt in Photoshop CS.
Het voorafgaande schetswerk gaat gewoon met een goedkope Bic pen of potlood op al het papier wat maar in de buurt ligt.
@Rick dos: Die vraag is hetzelfde als: Wat verdient dat nou, kunstschilder zijn?
Een slechte schilder kan beter bij de Albert Heyn gaan werken, een goede schilder kan er misschien net van leven, een zakelijk onderlegde schilder verdient er wat meer mee en een commercieel schilder kan er rijk mee worden.
In mijn geval kost het nu allemaal alleen maar veel tijd…
@Tom van Bergen: Zeer interessant!
Ik heb je website bekeken en wil graag op de hoogte gehouden worden van nieuwe ontwikkelingen.
Misschien dat we ooit nog wat aan elkaar kunnen hebben?
@JH: Een gespecialiseerde vervolgopleiding is inderdaad aan te raden, maar nu de TU Delft een mastersrichting is gestart is dat niet zo hard meer nodig.
Leuk detail: ik heb zelfs mijn studie nooit afgemaakt, laat staan dat ik een vervolgstudie heb gedaan!
Een stoer papiertje met stempel en handtekeningen zegt mij absoluut niets.
@J.: Het design is nog in ontwikkeling en de achterkant zal zeer zeker nog veranderen.
Rick dos zegt
@Michiel
hahaha Ik had er geen serieus antwoord op verwacht maar het is wel interessant om te weten natuurlijk! ;)
Nu zal het uiteraard veel tijd kosten! Echter als alles goed gaat dan kan je er tevreden op terug kijken en weten dat het time well spent was!
M. Schat zegt
Ik doe momenteel de havo en de richting autodesign lijkt me erg leuk om te gaan volgen. Nu is het mij niet helemaal duidelijk wat voor opties daarvoor zijn. Ik las wel dat het op de Universiteit mogelijk is, maar ik ben niet van plan er nog atheneum achteraan te doen. En met een mbo-opleiding vind ik het iets te laag gegrepen. Weet iemand mij hier iets meer over te vertellen?
Ik heb bijvoorbeeld laatst op discovery een documantaire gezien over de bouw van de Ford Shelby GT1 door George Saradakis. Misschien heeft iemand dit ook gezien, dan heb je een beetje een idee van mijn gedachten.
Michiel_vd_Brink zegt
@ M. Schat: ga dan eens kijken bij de Design Acadamy in eindhoven en bij de designopleiding in Utrecht en IPO in Den Haag.
Alle drie zijn HBO opleidingen.
De meeste kans om autodesigner te worden maak je toch wel via de universiteit, maar echt goed talent komt er vaak op hele andere manieren ook wel. ;)
Ik ken ook autodesigners die oorspronkelijk bouwkunde hebben gestudeerd.
M. Schat zegt
Bedankt voor je snelle advies. Ja, ik dacht ook al, mensen met echt talent komen er toch wel. Je hoort erg vaak van mensen die hoog staan vaak niet eens echt diploma’s hebben. Natuurlijk moet je hier niet vanuit gaan.
Heb trouwens ook je site bezocht, ziet er goed uit.
En zal je advies even opzoeken.
gr, Mark
Meo zegt
Ik ben ook zeer geïnterreseerd in de automotive richting. Ik denk alleen dat ik iets meer de technisch – commerciële kant op ga. Dan kom je dus terecht bij de IVA of HTS Autotechniek. Lijkt me zo gaaf om van mijn hobby mijn werk te maken! Heb bewondering voor je Michiel!
Michiel_vd_Brink zegt
Voor meer info over HBO-design:
http://www.it.fnt.hu.nl/~pde/index.php?option=content&task=view&id=265&Itemid=234
Neshi zegt
Is het verstandig als je de richting van Automotive Design op wil, nu al vast te werken aan je ’tekentalent’?
Mijn plan is IO te gaan doen, bachelor in enschede, en master (Automotive Design) in Delft. Maar als die truukjes, dingen waar je op moet letten bij tekenen leer je op de opleiding natuurlijk. Heeft het dan wel zin nu al auto’s te gaan tekenen als je die dingetjes nog niet kan?
Wat wordt aangeraden als je de richting op wilt van auto designer?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Neshi: Ja, dat heeft zin. Sterker nog, het is absoluut noodzakelijk.
Talenten moet je vroeg ontwikkelen en als je pas op de TU je tekenskills gaat aanleren en ontwikkelen, dan ben je veel te laat om ooit op het niveau van het selecte gezelschap van getalenteerde automotive designers te komen.
De concurrentie is moordend en het wereldje is slechts klein, dus je moet jezelf gewoon op alle mogelijke manieren tussen de besten zien te positioneren.
Neshi zegt
@Michiel
Zijn er enkele goeie tuturials op internet te vinden die je me aan kan raden, of tips die je me kan geven wat betreft het tekenen van auto’s?
Is er nog de keus die je moet maken tussen interieur en/of exterieur van auto’s?
Ik heb altijd moeite de diepte goed en realistisch te krijgen..
alvast vriendelijk bedankt.
Michiel_vd_Brink zegt
Gewoon overal veel afkijken en onderstaande column lezen.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/16/autos-schetsen-photoshop-tekenen
Neshi zegt
dankje.. ik zal eens rondkijken op de site.
Ik heb de link even snel doorgekeken en plaatjes bekeken, en als ik vanavond weer thuiskom zal ik em eens aandachtig doorlezen. maar aan de plaatjes te zien moet ik gewoon wat meer in mezelf geloven en schetsen en oefenen, en dan komt de handigheid vanzelf.
Ruben. zegt
wow, gaaf forum ik wil zelf ook auto ontwerper worden.
ik doe nu vwo ,welke richting moet ik daar dan gaan kiezen want op veel sites staat (weer) iets anders dan op andere sites.
op papier gaat het ontwerpen eigenlijk al best goed alleen op de pc wil nog nie echt lukken ,heb je daar mischien noch tips voor ??
jan peters zegt
beste
ik heb een vraag ik doe mijn profiel werkstuk over het ontwerpen van een nieuwe auto maar ik kan er alleen geen informatie over vinden hebben jullie misschien tips voor mij
vriendelijke groet
Nadir Dogru zegt
Geachte heer/mevrouw,
Ik ben Nadir(19) en woon in Rotterdam. Ik ben al sinds ik klein ben bezig met het tekenen van auto’s, en wil hier eigenlijk mijn carriere van maken. Ik heb al wat contacten gehad met Audi, maar ik wil eers natuurlijk mijn opleiding behalen. Dit informatie hierboven, is erg nuttig. Ik wil eigenlijk in contact komen met een designer, en hem/haar laten zien wat ik kan. Ik hoor vaak van mijn omgeving dat ik talent heb op dit gebied. Dit is ook de reden waarom ik dieper ben gaan onderzoeken wat ik kan doen. Ik zou u erg dankbaar zijn als u mij meer informeert over in contact komen met een designer.
Hoop wat van u te horen,
Alvast bedankt
Nadir
Karen zegt
owja email [email protected]
karen zegt
met 1 woord Wauw…
Ik wil ook super graag autodesigner worden, Ik ben super gek van auto`s en een creabea( zeggen mensen dan )En bij somige dingen neem je de woorden uit mijn mond.
op dit moment ben ik aan mijn sectorwerkstuk bezig (die ik vrijdag in moet leveren).
Ik ben maar een beetje aant surfen maar weet niet waar ik moet beginnen misschien kan je me helpen??
ik moet een intervieuw of een enquete hebben.
En natuurlijk 10000 sites waar ik zoveel informatie krijg dat mijn computer der gek van word.
hopelijk hoor ik snel wat van je !
grt krn
p.s [email protected]
Rik zegt
Hoi,
Ik wil ook Auto Designer worden
Ik zit nu nog op de HAVO maar moet ik hierna VWO doen of kan het ook op het HBO?
mellowstyling zegt
Hartelijk dank voor je inspiratieblog en heldere bruikbare info voor onze 15 jarige zoon die sinds peuter deze passie heeft en nu voor de keuze staat om zijn vwo-opeiding en bijbehorend vakkenpakket te kiezen.
We wensen je a lot of Health Wealth and Happiness toe en hopelijk ooit tot ziens.